هدیه تهرانی یکی از معدود ستارگان واقعی تاریخ سینمای ایران است. از آن معدود نامهایی که طی ۱۰ سال گذشته ، اسمش به روی پوسترهای سینما، فروش فیلم را تا حد زیادی تضمین میکند. طی ۱۰ سال گذشته فیلمهای بسیاری از او در فهرست پرفروشهای سال قرار گرفتهاند. زندگی سینمایی او علیرغم تمام شایعات و جنجالها، همچنان با قدرت تمام ادامه دارد. در فهرست فیلمهای او، میتوان علاقه یک بازیگر محبوب را به قبولاندن تصویر متفاوتی از خود به عنوان بازیگری قدرتمند پیدا کرد. او در حداقل دو فیلم شوکران و چهارشنبهسوری نشان داده که از تواناییهای ویژهیی به عنوان یک بازیگر سینما برخوردار است و کار خود را کاملا جدی میگیرد. خودش اذعان دارد در بدو ورودش به سینما اینگونه نبود و سینما برایش یک وجه تفنن بیشتر نبود. او را محمدرضا شریفینیا کشف کرد و به هدایت فیلم معرفی کرد. برای ایفای نقش در فیلم روز واقعه. در تستهای بازیگری قبول نشد و نقش به لادن مستوفی رسید. دو سال بعد، کیانوش عیاری از روی عکسش، او را برای بازی در فیلم بودن یا نبودن انتخاب کرد، اما طولانی شدن روند تولید فیلم، موجب شد تا تهرانی جذب پروژه سلطان شود. (نقش بودن یا نبودن عاقبت به عسل بدیعی رسید). کیمیایی شخصا برای مذاکره با این چهره عازم مذاکره با او شد و بلافاصله او را تایید کرد. اینگونه بود که هدیه تهرانی در ۲۴ سالگی بالاخره وارد عرصه سینما شد. حالا ۱۰ سال گذشته است و تهرانی علاوه بر تثبیت خود به عنوان یک کاراکتر ثابت با ویژگیهایی مثل خونسردی، نفوذناپذیری و نگاه از بالا به مردان، توانسته تجربیات متفاوتی را نیز در نقش زنان زخم خورده و شکست خورده از سر بگذراند. حالا او میتواند با غرور به کارنامه سینماییاش نگاه کند.تهرانی در ادامه تجربیات ویژهاش، حالا حضور در آخرین فیلم بهمن قبادی را نیز از سر گذرانده و او پروژه ایرج کریمی و منیژه حکمت را هم در دستور کار دارد. آن دختر ۲۴ ساله فیلم سلطان، اکنون زنی است در اوج محبوبیت که در میان منتقدان و اهالی سینما نیز از محبوبیت شگرفی برخوردار است. دو سیمرغ بلورین (برای قرمز و چهارشنبهسوری) و یک تندیس خانه سینما که هفته پیش به او تعلق گرفت، نشانههایی از کمال یک بازیگر هستند. ●● بهترین فیلمها ● سلطان حضور ناگهانی هدیه تهرانی در اقتباس مسعود کمیایی از جیببر خیابان جنوبی، در نقش دختر یک سرایدار که از کاراکتر قدرتمندی برخوردار است. هدیه تهرانی در اولین فیلم، بازیگر خوبی نیست. نه میمیک خوبی دارد، نه بیان قدرتمندی اما از همان اولین فیلم یک ویژگی خاص را نمایش میدهد. در هیچ صحنهیی حاضر به قبول برتری بازیگر روبرویش نیست. او در تمام صحنههایی که با فریبرز عربنیا همبازی است، تمام انگارههای موجود درباره نقش زن در چنین فیلمهایی را تحتالشعاع قرار میدهد. سلطان در جشنواره فجر چندان مورد توجه قرار نگرفت. اما برخی از منتقدان و کارشناسان مجذوب کاراکتر خاص هدیه تهرانی در این فیلم شدند. ● غریبانه کاراکتر تهرانی به شکلی افراطی در غریبانه به نمایش در میآید. یک خانم دکتر لجباز و پرخاشگر، که در پناه این کاراکتر خشن خود، درون زخمپذیر و زنانه خود را پنهان میکند. در غریبانه با ابوالفضل پورعرب همبازی بود و به نسبت فیلم سلطان، بازی متکاملتری از خود نشان میدهد. منتقدان و کارشناسان نکتهیی را کشف کردند، غریبانه مثل سلطان پرفروش از آب درآمد. ● قرمز یک بازی حیرتانگیز از هدیه تهرانی. این بار با محمدرضا فروتن همبازی است. بازی فوقالعاده او در نقش زنی که در مقابل ستم مرد و خانوادهاش سر به طغیان برمیدارد و حتی تا کشتن او پیش میرود، بسیار به طبع دختران و زنانی که پس از فضای دوم خرداد، حال و هوای جدیدی را تجربه میکردند، خوش آمد. فیلم یک جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگری را برای او به ارمغان آورد، آن هم در حالی که رقیب بزرگی مثل نیکی کریمی در فیلم دوزن را همراه خود داشت. قرمز اعلام موجودیت هدیه تهرانی در عرصه سینمای ایران بود. قرمز باز هم پرفروش از آب درآمد. ● شوکران قدرتنمایی باورنکردنی از هدیه تهرانی. فیلمنامه دقیق و سنجیده فیلم این اجازه را میدهد تا هدیه تهرانی با مفهوم کاراکتر تثبیت شدهاش بازی کند و حدسیات تماشاگر را بر هم بزند. او در ابتدا زنی بیبندوبار به نظر میرسد که هراسی از ویران ساختن زندگی مرد روبرویش ندارد، اما بتدریج مشخا میشود که او یک قربانی است. قربانی رسم و رسوم جامعه که آمادهاند زنی مستقل و متکی به خود مانند او را در چرخدنده سوءبرداشتها نابود کنند. شوکران یکی از بهترین فیلمهای پس از انقلاب ایران است که بخش عمدهیی از قدرت خود را از بازی غافلگیرانه هدیه تهرانی کسب میکند. ● کاغذ بیخط تجربه بازی تهرانی با یکی از مشهورترین کارگردانهای ایران بیشتر به نفع هدیه تهرانی تمام شد. فیلم ناصر تقوایی، بخاطر ریتم کندش چندان مورد استقبال تماشاگران قرار نگرفت، اما هدیه تهرانی در نقش زنی خانهدار که دنیایی خیالبافانه برای خودم ترسیم کرده و میخواهد تا تجربههای جدیدی را پشت سر بگذارد فوقالعاده و دیدنی است. تهرانی این بار با خسروشکیبایی همبازی است و باز هم سر سوزنی از همتای خود کم نمیآورد. ● دنیا اولین تجربه هدیه تهرانی در سینمای کمدی، یک موفقیت تجاری کامل بود. این بار او در نقش زنی مجرد و از فرنگ برگشته است که دنیای آرام و بیسکون مرد صاحبخانهاش (با بازی محمدرضا شریفینیا) را به شکل کامل برهم میزند و او را شیفته خود میسازد. در برخی صحنهها اعتمادبهنفس تهرانی در ادای کلمات با لهجه فرنگی کمی تو ذوق میزند اما هرچه هست تهرانی استعداد خود را در عرصه سینمای کمدی به همه ثابت کرد. این استعداد را سال بعد در فیلم دختر ایرونی نیز دیدیم. ● چهارشنبهسوری این بار هدیه تهرانی در بالاترین سطح بازیگری سینمای ایران ظاهر میشود. بازی او در چهارشنبهسوری یک شگفتی کامل است. او پوسته نقش بازی کردن را که در میان بازیگران سینمای ایران مرسوم است، میشکافد و با نقش یکی میشود. در برخی صحنههای فیلم هدیه تهرانی به تمام معنی معجزهیی را شکل میدهد. در صحنهیی که با خواهرش در حال گفتوگو است و صدایش در بغض و گریه میشکند، تماشاگر حدفاصل بازیگر و نقش را به شکل کامل فراموش میکند. چهارشنبهسوری صعود هدیه تهرانی و ادامه روند تکاملیاش در کارنامه بازیگریاش است. چهارشنبه سوری پس از دو سال فترت ، یک نقطه عطف کامل در پرونده هدیه تهرانی بود. ● نقشهای سوم هدیه تهرانی در چند فیلم، در نقشهای فرعی ظاهر شده است. در خانهیی روی آب ساخته فرمانآرا، او در نقش منشی دکتر سپیدبخت ظاهر میشود که در انتقام از بیتفاوتی و هوسبازی دکتر، مقدمات مرگ او را فراهم میکند. بازی در این فیلم اگرچه تجربه متفاوتی بود اما چندان جلب توجه نکرد.تهرانی در فیلم دوئل ساخته احمدرضا درویش باز هم نقش کوچکتری را ایفا کرد. حضور او در یک فصل ۵ دقیقهیی محدود میشد و به نظر میرسید فیلمساز بیشتر در پی قرارگرفتن نام او در پوستر فیلم بوده است. در یک بوس کوچولو، هدیه تهرانی در نقش فرشته مرگ ظاهر میشود که در طول فیلم به شکل متناوب حضور پیدا میکند. در مجموع نقشهای کوتاه هدیه تهرانی، هرچند نشانگر عدم هراس او از تجربههای متفاوت است، اما هیچکدام نقطه مثبتی به کارنامه او اضافه نکردهاند. ● فیلمهای دیگر: دستهای آلوده، آبی، چتری برای دو نفر، دختر ایرونی، جایی برای زندگی، سیاوش، پارتی.
مکنبع:کاکو شیرازی |